Er du også allerede begyndt at tænke på de ekstra kilo sommerferien kan koste dig?

Sommerferien står for døren, og forude venter is, rød/hvidvin, grillaftener med chips, sangria og hvad vi ellers godt kan lide af kalorier i sommerperioden.

Jeg ved, at hvert år når jeg kommer tilbage fra ferie, så har min vægt taget et nøk den forkerte vej.

”Men skal vi så forsage alting?”, hører jeg dig spørge.

Nej, selvfølgelig skal vi ikke det, vi skal også leve og nyde, men hvis vi tænker os lidt om, kan vi gøre vægtøgningen mindre end ellers. Ellers risikerer vi bare at blive ofre for ”What-the-hell-effekten”, som handler om, at når vi nu alligevel er trådt ved siden af en gang, kan vi lige så godt bare fortsætte derudaf, uden at tænke på vores vægt overhovedet – og det er heller ikke nogen god ide.

Men hvad gør vi så?

Jo, vi kan gøre en masse små ting, som ikke betyder så meget for os i hverdagen, men som gør en stor forskel på den lange bane, og dem vil jeg skrive lidt om her de kommende dage.

VAND

Du har hørt det før, men da de fleste ikke drikker vand nok, tager vi den lige igen. En voksen skal drikke mindst 2 liter væske om dagen, helst vand, da kaffe og te er vanddrivende. Men hvordan får man så drukket det her skønne vand, som ovenikøbet er godt for vægten?

Et godt tip er at starte om morgenen. At starte dagen med et stort glas vand er supersundt, fordi man har ligget og svedt om natten og i det hele taget har kroppen brugt væske uden at indtage noget nyt. Du er derfor dehydreret når du vågner om morgenen, og et glas vand er rigtig sundt for dig.

Hvis du som jeg har svært ved at huske at drikke, så gør det til en vane at stille et vandglas frem, et sted hvor du ser det – såre simpelt! I de første dage skal du nok være meget bevidst om at huske at drikke, når du får øje på dit glas, men derefter bliver det nærmest en refleks.

Når du er på job, så stil glasset på bordet, hvor du ikke kan undgå at se det, hvis du arbejder på kontor. Er du på cykel og fysisk aktiv i løbet af dagen, ja, så kommer tørsten vel næsten af sig selv?

Om aftenen, hvis du skal ud eller bare ved, at du har tendens til at spise mere i godt og hyggeligt selskab, så drik et stort glas vand inden du går eller inden middagen – det tager også toppen af sulten.

Har du flere tips, er du også velkommen til at skrive dem herunder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *