Derfor kan du ikke tabe dig ved hjælp af viljestyrke alene

Jeg har skrevet om system 1 og 2 før, men her kommer det lige igen:

System 1 er din underbevidsthed og din refleks, som handler, uden at du skal tænke over det. Det er rigtig smart, når du for eksempel børster tænder eller binder snørebånd, at du ikke skal stoppe op og tænke over hvordan man gør, men bare gør det.

System 2, derimod, det er dine rationelle, bevidste tanker, der hvor du planlægger, at du vil leve sundt og tabe dig – din sunde fornuft, kort sagt.

Når vi planlægger at lave vores livsstil om og gang på gang falder i, er det simpelthen fordi, at vi tror, at vi kan overholde en aftale med os selv, også når hverdagen rammer os.

Du kender godt det der med at lægge planer, og så sker der noget uventet ik? En kollega har fødselsdag/går på ferie eller du bliver inviteret ud i weekenden – og så falder du i. det er ikke det værste, næh, det er så når ”What-the-hell”-effekten træder ind og gør, at du siger ”Så kan det også være lige meget” og dropper dine løfter til dig selv, indtil du får taget dig sammen til at starte igen – måske med endnu flere kilo at slås med.

Men hvad gør man så? Jo, første skridt er at blive bevidst om det her – at være klar over, at en vane er svær at bryde – især en dårlig vane, de gode vaner bryder man af en eller anden grund lettere – og vide, at man ikke er alene. Alle kæmper med det her.

Næste skridt er så at handle på det. Her er bevidsthed igen vigtigt samt planlægning. Du kan lave et hvis-så skema: Hvis en kollega har kage med, spiser jeg en gulerod i stedet for eller tager bare et lille stykke. Hvis jeg skal i byen i weekenden, skal jeg i træningscentret i mindst tre gange i ugen op til og den efterfølgende uge. Det bedste er selvfølgelig at sige Nej tak til kagen eller kun drikke danskvand, men det næstbedste er at planlægge konsekvensen, så du slipper for ”What-the-hell”-effekten.

Det at have en plan B, er også med til at gøre dig så bevidst, at det i sig selv kan forhindre dig i at falde for vanens magt – og måske prøve nogle nye – og bedre – vaner af i stedet.

Har du nogen forslag/ideer til Hvis-så-planlægningen?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *