Sådan kommer du igennem december uden at overspise

Nu er det jo både den mørke tid, men også den lyse tid, for alle steder er der ved at blive pyntet op til jul med lys og stjerner, både i byerne og på landet. Nogen synes måske det er for tidligt, men jeg elsker traditionerne.

Og nu vi taler om traditioner, så har du sikkert også nogen i din familie, og er du som danskere er flest, er der som oftest mad involveret.

Det er ofte på denne årstid jeg hører indvendingerne: Jamen jeg kan da ikke begynde at lave om på min livsstil nu, det er jo snart december og juleaften og julefrokost og…

Ja, undskyldningerne er mange, men foretager du blot nogle få ændringer, kan du faktisk komme ret langt. I hvert fald længere, end hvis du ikke gør noget. Husk, at definitionen på galskab er at gøre det samme igen og igen, og forvente at få et andet resultat.

En anden ting at huske på, er at det ikke bliver lettere, jo ældre man bliver, hverken at tabe sig eller blive gravid… på den måde er du jo dobbelt ramt, i forhold til dem, som ”bare” skal tabe sig.

Der hvor det oftest går galt er arrangementer, hvor vi er sammen med familien, og vi mødes ofte med et stort formål, nemlig at spise. Mad fylder i hvert fald en stor del af fællesskabet de fleste gange.

Men det du kan gøre, er at tænke tilbage på hvornår det sidst gik galt. Hvad skete der sidste år til jul? Eller julefrokosten.

Skriv det ned. Du fik sandsynligvis spist for meget af den gode mad. Og måske også drukket for meget. Alkohol sætter jo forbrændingen i stå, så der skal ikke så meget til, før vægten står stille i flere dage, selvom du lever sundt efterfølgende.

Når du har gennemgået din liste, har jeg 2 forslag til dig:

  1. Fyld maven med sunde ting, inden du skal afsted.

Selvfølgelig skal du ikke spise så meget, at du ikke kan spise noget overhovedet, men bare så det bliver lettere for dig at holde igen, når al den lækre mad står og dufter dig ind i hovedet. Det bringer mig så videre til forslag nr. 2

  1. Bestem dig på forhånd.

Hvad skal du have? Er det fiskefileten, som er din svaghed? Eller ribbenstegen? Prøv at beslutte dig for på forhånd, hvad du har mest lyst til – og så tag måske noget æg og tomat (med bare en lille klat mayonnaise – eller uden) og gerne sildemad først. Rejer er også fyldt med proteiner, hvis der er det på bordet. Og har du så spist noget sundt hjemmefra, er det heller ikke så let at lade dig friste.
Bagefter kan du evaluere på det – hvordan gik det? Virkede taktikken? Skal du gøre noget anderledes næste gang? Så kan du justere lidt efterhånden.

God fornøjelse med det.

Hilsen Pia

PS Jeg har også skrevet et blogindlæg om hvordan du kan nyde weekenderne lidt mere, uden helt at give slip, det kan du læse her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *