Overser du også disse metoder til at undgå at overspise?

Vi har alle tidspunkter, hvor vi har lettere ved at blive fristet end andre. For nogen er det om eftermiddagen, når der kommer kage inde på arbejdet, for andre er det om aftenen derhjemme. Og så er der selvfølgelig de ting, man render til i weekenden, når man skal være sammen med familie og venner.

Men når lækkersulten kaster sig over dig, er der så overhovedet noget at gøre? Ja, i de fleste tilfælde kan du faktisk forberede dig. Det er jo oftest sådan, at det er de samme ting og på de samme tidspunkter, at du bliver fristet. Der er et mønster, og mønstre er forudsigelige, så hvis du ved, at du er modtagelig om eftermiddagen i forhold til kager, er det ikke nok bare at sige til dig selv, at du ikke skal spise dem. Du er simpelthen nødt til at lægge en plan for hvad du skal gøre, når du bliver fristet på tidspunkter, hvor du har svært ved at stå imod.

Her vil jeg kort ridse de forskellige typiske typer af udfordringer op, og komme med forslag til hvordan du kan imødegå hver enkelt fristelse.

  1. Eftermiddagskagen på arbejdet

Det er jo dejligt med et stykke kage om eftermiddagen, når blodsukkeret er lavt og du stadig har arbejde tilbage at udføre, inden du har fri. Og sker det en gang i mellem, kan det måske også gå. Men er det mere end et par gange om måneden, og du har svært ved at sige nej, så bør du gøre noget, og jeg har flere forslag:

  1. Sig til dig selv: Det er ikke til mig (Det har jeg for øvrigt skrevet et blogindlæg om her). Det er ikke noget du skal bruge energi på at tænke over, for din viljestyrke bliver brugt op i løbet af dagen, så jo mere du tænker over det og forsøger at retfærdiggøre over for dig selv, at du bør have et stykke kage i dag, fordi… jo større er risikoen for at du giver efter. Altså, sig til dig selv, at sådan er det bare, du skal ikke have noget, og så drik et stort glas vand i stedet.

 

  1. Gå en tur. De fleste steder er det ok at gå ned at ryge i arbejdstiden, og selvom du ikke ryger, er der nok ikke nogen, som vil sige noget til, at du går ud og trækker lidt frisk luft, i stedet for at blive fristet af kagen

 

  1. Tag noget grønt at spise i stedet for. Her er gulerødder et rigtig godt alternativ, for der er noget at tygge i, som giver en mæthedsfornemmelse, og så har du også noget at tygge i, ligesom dine kagespisende kollegaer.

Du kan selvfølgelig også kombinere disse ting, eller du kan tage en kollega med ud og gå en tur eller aftale med andre kollegaer, at I ikke spiser kage. Når I er flere, kan det tit være lettere at holde.

  1. Aftenkaffen ved fjernsynet

Efter en lang dag på arbejdet, hvor du måske er mentalt eller fysisk træt, og du samtidig har spekulationer i forhold til at være barnløs, kan det være ekstra fristende at falde i. Men gør du det flere gange om ugen, skal du passe på, også selvom det ”kun” er i weekenden, for du kan nå at indtage mange kalorier. Men også her er der flere ting du kan gøre:

  1. Gå en tur. Hank op i din bedre halvdel, så I kan få talt om jeres dag. Det gavner både forholdet og vægten, og når I kommer tilbage fra gåturen, vil du ikke tænke lige så meget på søde sager. Og har din bedre halvdel også en sød tand om aftenen, er der jo dobbelt gevinst. Barnløshed er en fælles udfordring, så selvom han måske ikke behøver at tabe sig, skal han selvfølgelig støtte dig i dit vægttab.

 

  1. Find nogle sunde snacks frem eller lav dem selv. Det kræver selvfølgelig, at du har købt ind til dem, og har du ikke skrevet indkøbsseddel endnu, som jeg skrev om i den sidste mail jeg sendte, er det her en god anledning til at få det gjort. Sunde snacks kan sagtens være gulerødder eller andet grønt, og der er også give nogle ideer her.

Her kan du igen kombinere eller selv finde på noget. Et stort glas vand kunne også være en god ide.

  1. Weekendarrangementer

Nu tænker du måske, at det bliver for meget, og at du da skal have lov at slappe af med venner og familie i weekenden. Og selvfølgelig skal du da det. Men har du flere aftaler i løbet af weekenden, som inkluderer for meget mad og drikke, bør du også her tænke dig om. Du kan sagtens hygge dig alligevel, selvom du er nødt til at tænke over hvad du putter i munden. Også her har jeg et par ideer:

  1. Spis hjemmefra. Det lyder måske ikke særlig pænt at spise hjemmefra, inden man skal ud og spise hos andre. Men ved du, at der her er stor sandsynlighed for at du vil spise for meget, kan det være godt at lægge en sund bund inden du tager afsted.

 

  1. Spis en masse grønt, når du kan komme til det. Grønt mætter rigtig godt, og så er der ikke så meget plads til det usunde.

 

  1. Foreslå at gå en tur efter maden. Der er ikke tradition for det i alle familier, og vejret indbyder måske heller ikke altid til det, men det er faktisk rigtig rart at komme ud og bevæge sig, når man lige har spist.

Nu har jeg givet dig mine bedste tips til hvordan du kan forebygge, hvis du har udfordringer på et af disse punkter, som typisk er der, de fleste falder i vandet. Har du andre udfordringer, kan du måske bruge nogen af disse metoder alligevel, ellers er du velkommen til at skrive til mig ved at besvare denne mail, så skal jeg nok hjælpe dig med metoder for dette også.

Lige nu sidder du måske og tænker, at det er nogle meget banale ting, jeg har skrevet op, som du sagtens selv kunne have tænkt på. Men mit gæt er, at det har du ikke, før nu. Ikke så bevidst, i hvert fald. Og du har nok slet ikke tænkt på at lave en fast strategi for at komme sundt igennem.

Jeg vil derfor nu foreslå dig, at du ser på hvor du selv har den største udfordring, og ser på om du kan bruge nogen af disse metoder til at komme sundere igennem.

God fornøjelse!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *