Sådan sætter du et SMART mål

Nu har jeg jo skrevet en del om hvordan du kan lægge planer for at opnå sunde vaner og i sidste ende vægttab. Men der er faktisk noget, som kommer før alt dette, og det er at sætte dig et mål.

Og nu tænker du måske nok: ”Jamen jeg ved godt hvad mit mål er, det er jo at tabe mig, så jeg får lettere ved at blive gravid eller så jeg kan komme i fertilitetsbehandling.”

Det er heller ikke helt forkert, men der er faktisk en bedre metode at anvende, nemlig at starte med at sætte dig et skarpere mål, og til det vil jeg anbefale dig at bruge en model, som kaldes SMART.

Bogstaverne står for: specifikt, målbart, attraktivt, realistisk og tidsbestemt.

Lad os starte fra en ende af:

Specifikt:

Jo mere nøjagtigt du beskriver dit mål, jo lettere er det for dig at planlægge hvordan du skal nå det. Hvis du har fået at vide af lægen, at du skal tabe 20 eller 30 kilo, så er det jo rimelig nemt.

Målbart:

Du skal vide hvornår du har nået dit mål, og er det noget så specifikt som at tabe 30 kilo, er det jo ret nemt at måle. Det her er måske lettest for dig, som har fået at vide, at det netop er X antal kilo, som står imellem dig og fertilitetsbehandling, men skal du ”bare” tabe dig for at øge dine chancer for at blive gravid, er det lidt mere uspecifikt. Tal eventuelt med din læge om hvor meget du bør tabe, så du har et fast mål at gå efter.

Attraktivt:

Denne her er nok en af de vigtigste, for den handler om hvor attraktivt det her mål er for dig. Hvis du skal lave dybere forandringer i dit liv, skal det virkelig være et attraktivt mål, og her kan du med fordel bruge lidt tid på at reflektere over og skrive ned til dig selv, hvorfor du gerne vil have et barn. Hvad vil det betyde for dig at få et barn? Den er måske hård, men udført rigtigt kan den blive brændstof til din forandringsraket.

Realistisk:

Samtidig skal dit mål også være realistisk. I forhold til vægttab og barnløshed er der nok ikke nogen urealistiske mål, for skal du tabe dig 20 kilo ifølge lægen, så burde det nok kunne lade sig gøre.

Tidsbestemt:

Denne her hænger nok lidt sammen med den forrige om realisme, for skal du tabe dig 30 kilo, er det nok ikke realistisk at tro, at du kan gøre det på 3 måneder. Din tidsfrist skal på den anden side også være stram nok til, at du bliver holdt til ilden og ikke slapper for meget af. Hvor hurtigt du kan tabe dig kan jeg ikke udtale mig om, for jeg har ikke kompetencerne til det, men tal eventuelt med din læge om hvor lang tid han/hun synes du bør bruge på det.

For at summe det op:

Du skal finde ud af hvor attraktivt det her mål er for dig, så skal du specifikt finde ud af hvor meget du bør/behøver at tabe dig, og så er dit mål samtidig målbart. Så skal du sætte en tidsfrist op for dig selv, som samtidig skal være realistisk. Her kan det være ekstra motiverende at sætte delmål op, så du husker at klappe dig selv på skulderen og eventuelt giver dig selv en belønning, når du har nået et delmål.

God fornøjelse med det!

Hilsen Pia

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *