Derfor er nytårsforsætter noget lort!

Her i weekenden, da jeg begyndte at tænke på julepynt, slog det mig, at det er rigtig mange år siden efterhånden, at jeg har haft et nytårsforsæt. 

Jeg ved ikke om du hører til dem, som hver nytårsaften springer ind i det nye år med lange lister om hvad du skal ændre i det nye år – spise sundt, motionere 3 gange om ugen, spise og drikke mindre slik, chips og cola. Det har i hvert fald en gang været de ting, som fyldte meget i mit liv på den tid af året.

Det giver dig bare 3 problemer, som du er nødt til at forholde dig til:

1. Det første problem er jo bare, at det ofte betyder, at vi udskyder ting – ting vi har lyst til her og nu, og som vi som regel også har brug for. I stedet for at gøre det nu og her, mens vi har motivationen.

2. Det andet problem er, at det faktisk begrænser os i hvornår vi kan gå i gang med at gøre noget godt for os selv. Jeg kunne jo ikke finde på at begynde på noget i december – eller november. Det var altså to måneder om året, eller en sjettedel af året, hvor jeg ikke rigtig gjorde noget godt for mig selv.

3. Det fører så til det tredje problem, nemlig at vi – i hvert fald jeg – så ofte spiser MERE end vi reelt ville gøre, for nu skal vi jo snart undvære alt det lækre i rigtig lang tid – eller indtil vi giver op næste gang.

Betyder det så, at jeg skal gå i gang med den helt store livsstilsændring midt i december, tænker du? Nej, det ville jo være at sætte dig selv op til at fejle fra den første dag, men selvfølgelig har jeg 3 forslag til hvad du så kan gøre, når nu december er gået i gang, og du ikke kan overskue det helt vilde her op til jul.

1. Du kan forberede dig mentalt. Indstil dig på, at der snart skal ske en forandring. Begynd at læg en plan for hvordan du vil gribe det an. Lav en plan A og en plan B, hvis det går galt med plan A.

2. Tag de lavthængende frugter først. Se for eksempel på, om du får drukket vand nok i løbet af dagen. Måske har du brug for at gå lidt tidligere i seng om aftenen, uden mobilen? Og er du i nærheden af nogle trapper, kunne du måske tage dem i stedet for en elevator? Det hjælper dig både til at gå blidt i gang, men det er også godt for dig mentalt at gå i gang, du vil blive glad inden i, og det kræver ikke så meget af dig.

3. Du vil nyde julen så meget mere. Fordi du allerede er i gang mentalt og praktisk, vil du sandsynligvis ikke spise “på forskud” og du vil vide, at der venter dig noget godt efter jul og nytår. Og så slipper du for at bryde dine nytårsforsætter år efter år – ligesom mig!

Hilsen Pia, din vaneguide

 

PS. Kig forbi min Facebookside, https://www.facebook.com/Frastortilmor/, jeg ville blive rigtig glad for et like, og så får du også besked når jeg lægger noget nyt op.

 

PPS. Du kan også melde dig ind i min Facebook-gruppe, https://www.facebook.com/groups/morgenbevaegelsen/, hvor jeg er live mandag-fredag, og snakker om relevante spørgsmål i forhold til vægttab og barnløshed, du kan stille spørgsmål og tale med de andre i gruppen

 

PPPS Er du ikke på mit nyhedsbrev, kan du skrive dig op her: https://www.frastortilmor.dk/3-effektive-metoder/, hvor du samtidig får min e-bog med 3 metoder til varigt vægttab.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *