Godt nytår! Og husk at komme rigtig godt ind i det

Hvis du er som de fleste, har du nok lavet et eller flere nytårsforsætter.

Normalt er jeg ikke rigtig til nytårsforsætter, men lige her omkring nytår er jeg okay med det. Det lyder måske lidt sært, men det skyldes, at vi ofte bruger nytårsforsætter som undskyldning for at udskyde de ting, som vi egentlig burde gå i gang med med det samme. Bare man kommer ind i november er der faktisk folk, som siger, at det skal de starte på i det nye år. Men tænk lige over det. For det er faktisk 2 måneder – eller 1/6 af året, hvor man ikke laver om på tingene og lever sundere.

Og så er der en anden grund til jeg ikke bryder mig om nytårsforsætter. For når vi skal i gang med for eksempel at tabe os om 1-2 måneder, ja, så har vi en tendens til liige at skrue lidt mere op for det usunde, når vi nu snart skal til at undvære og lide og have det hårdt, med det resultat, at vi tager endnu mere på og gøre det sværere for os selv at tabe os – så har vi sat os selv op til fiasko næsten fra start…

Den måde jeg foretrækker at gøre det på, og som er effektiv på den lange bane, er at tage små skridt. De fleste lægger alt for hårdt ud, skal både spise sundt og træne 3 gange om ugen. Det er derfor fitnesscentrene får rigtig mange medlemmer i starten af året, men efter kort tid dukker folk ikke op.

Hvis du skal lægge en plan som holder, skal du ændre en eller to ting ad gangen – og tag gerne de lavthængende frugter først. Det er enten dem, som giver bedst resultat på kortest tid eller dem, som er nemmest at indføre, uden du skal lave alt for meget om på dine vaner.

Måske har du svært ved at sige nej til kagen på arbejdet? Så lav en strategi, hvor du måske går en lille tur, mens de andre spiser kage eller spiser noget sundt i stedet eller drikker et glas vand.

Og måske hader du træning, men du kunne jo starte med at gå en rask tur efter aftensmaden 3 gange om ugen.

Efterhånden som du gentager dem, bliver de til faste vaner, og når du føler de ligger godt fast på rygraden, kommer du ligefrem til at savne dem, hvis du af en eller anden grund bliver nødt til at springe over. Og så er det ved at være tid til at gå i gang med noget nyt.

Men inden du kommer så langt, er det vigtigt at du starter med at træffe en beslutning – en beslutning om at gøre noget andet end du plejer – og det er ikke så simpelt som det lyder. Til gengæld, når du først har truffet den, vil det være så meget lettere for dig at leve sundt og nå dit mål, men det kommer jeg ind på i næste uge, så husk at læse med.

Hvis du vil følge med her på bloggen og få en mail, når der kommer nye indlæg, så skriv dig op til mit nyhedsbrev her: www.frastortilmor.dk/3-effektive-metoder. Samtidig får du også min e-bog med 3 effektive metoder til at starte og fastholde gode, sunde vaner.

Hilsen Pia, din vaneguide

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *