Har du valgt den rette strategi?

Ja, for du planlægger vel dit vægttab? Eller måske gør du ikke… Hvis ikke, vil jeg stærkt anbefale dig at gøre det.

Hvis du er som folk er flest, planlægger du mere eller mindre fra dag til dag hvad du skal have at spise. Du ved ikke hvad du har lyst til flere dage i forvejen eller også prøver du, men får det ikke lige gjort, fordi dit og dat – også kaldet livet – sker.

Du kommer måske sent hjem på grund af et møde, der trak ud, toget var forsinket, et uheld på motorvejen – fyld selv mere på – og så står du nede ved kølemontren i det lokale supermarked og skal igen vælge mellem diverse færdigretter. Enten bliver det noget nemt – og mindre sundt – eller også bliver det take-away, der som regel er mindre sundt.

Kender du den situation? Så er du ikke alene. Men du kan meget let komme over det – og spare penge oven i købet. Det kræver dog, at du laver lidt forarbejde.

  1. Du finder ud af hvilken dag det er bedst at lave madplan, og så sætter du tid af. Ja, hver uge. Personligt synes jeg, at søndag er en rigtig god dag, både til madplan og indkøb.
  2. Så køber du ind hvad der står på sedlen – og KUN det. Hverken slik eller kager, som du først skal bruge i weekenden, for medmindre du har meget viljestyrke, vil det være væk inden weekenden.
  3. Og så laver du mad fra planen – hver dag. Husk masser af grønt.

Ja, så simpelt er det – men rigtig svært at overholde for mange af os. Og du sparer penge, for du bliver ikke fristet så mange gange, når du køber stort ind een gang om ugen. Desuden får du købt det ind, som du skal bruge.

Du kan også markere i din kalender, at du har handlet ind hver uge, hvis du er en af dem (os), som elsker lister at hakke af – og såmænd også for hver dag du spiser efter den, hvis du har lyst.

Rigtig god fornøjelse.

Hilsen Pia, din vaneguide.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *